Multe plante au fost „modificate genetic” de către bacterii

O mare parte din controversa legată de plantele modificate genetic (GM) este axată pe ideea că nu sunt „naturale” și, de aceea, periculoase. Dar unele cercetări recente sunt de natură de a desființa cu totul această temă de discuție.
Modificarea genetică, concluzionează un nou studiu, este un proces care uneori se întâmplă în mod natural, în urma acțiunii bacteriilor. Zeci de plante, inclusiv banane, arahide, hamei, afine și ceai, s-au dovedit a conține microbul Agrobacterium – adică exact bacteria folosită pentru a crea culturi modificate genetic.
„Transferul orizontal de gene de la Agrobacterium la dicotile este remarcabil de răspândit”, se arată în studiu. Conform acestuia, aproximativ una din 20 de plante este transgenică în mod natural.
Transgenic înseamnă că una sau mai multe secvențe de ADN de la o altă specie au fost introduse prin mijloace artificiale în genomul organismului gazdă. Rezultatul este, cu alte cuvinte, un organism modificat genetic. La procariotele unicelulare, acesta este un proces destul de comun, dar este mai puțin înțeles (și mai puțin frecvent) în organismele macroscopice complexe.
Cu toate acestea, este bine cunoscută capacitatea Agrobacterium de a transfera gene la plante și ciuperci. Cercetătorii o știu de ceva vreme, deoarece folosesc acest tip de bacterii pentru a produce modificările genetice dorite la plante. Dar înainte ca cercetătorii să se gândească la asta, metoda a apărut în mod natural.
În 2015, un studiu cu un puternic impact a constatat că cartofii dulci sunt transgenici în mod natural. Aceasta a fost o surpriză pentru mulți consumatori, dar mulți biologi au suspectat că cartofii dulci nu erau atât de unici, iar alte câteva plante au trecut printr-un proces similar. Tatiana Matveeva și Léon Otten au studiat genomul a aproximativ 356 de specii de dicotile și au găsit 15 specii transgenice naturale.
Nu este clar dacă oamenii ar fi putut avea ceva de-a face cu acest lucru. Este posibil ca procesul horticol de altoire a plantelor să fi accelerat acest fenomen, ducând la schimbul de gene - ceea ce ar însemna că oamenii au creat plante modificate genetic încă de milenii. De asemenea, e posibil ca acest transfer să nu aibă nimic de-a face cu activitatea umană.
„Suntem doar la începutul acestei cercetări”, a declarat Léon Otten de la Institutul de Biologie Moleculară a Plantelor din Strasbourg, Franța, pentru NewScientist.
În orice caz, acest lucru demonstrează că în lumea biologică, OMG-urile ar putea să nu fie o întâmplare atât de ciudată pe cât cred mulți. Ar putea avea, de asemenea, implicații practice: Uniunea Europeană a statuat recent că reglementările sale privind OMG-urile exclud organismele modificate prin procese „naturale” - deci dacă o plantă ar fi putut fi modificată genetic prin procese „naturale”, tehnic nu ar fi un OMG. Cu toate acestea, dacă consumatorii vor accepta acest lucru sau nu, rămâne o problemă complet diferită.
Studiul a fost publicat în Plant Molecular Biology, iar mai multe amănunte sunt disponibile pe https://www.zmescience.com/science/many-plants-have-been-naturally-gmod-by-bacteria/